Definisi Makro
n Makro bermaksud awalan yang banyak
n Pengajaran makro merangkumi segala proses pengajaran,sekurang-kurangya satu unit kemahiran,dlm sesuatu waktu pelajaran. Di dalam proses makro meliputi tiga peringkat pemulaan pengajaran,perkembangan dan penutup
n Merupakan simulasi satu pengajaran yang lengkap kpd satu kelas biasa.simulasi boleh dilakukan di dalam bilik darjah,makmal atau bilik previu
n Pengajaran makro merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yg disokong oleh perancangan pengajaran pembelajaran yg sekian lama dipelajari.
Objektif Pengajaran Makro
n Menyediakan suatu kemahiran lengkap kepada semua guru pelatih.
n Mempraktikana suatu suasana sebenar apabila mengajar
n Memperbaiki kelemahan-kelemahan pengajara yg berlaku di samping mengukuhkan kelebihan mengajar
Kepentingan Pengajaran makro
n Memberi peluang kpd guru pelatih mempraktikkan kemahiran mengajar satu demi satu dalam situasi yg terancang .
n Mengurangkan pelbagai masalah dlm pengajaran biasa disekolah
n Meningkatkan keberkesanan kurikulum dan keadah baru kpd beberapa orang pelajar
n Membolehkan guru menjalankan amali sebenar- benarnya sebagai melatih diri utk menjadi guru
Matlamat makro
n Melahirkan guru-guru yg mempunyai keyakinan yg tinggi apabila mula menjalankan tugas kelak
n Menjadi lebih berkaliber dan kreatif semasa mengajar
n Pendedahan yg dipelajari semasa dimaktab menjadi satu kayu pengukur dalam menjalankan pengajaran
n Mengetahui setiap persediaan yg perlu dibuat apabila memulakan tuigas mengajar
Perancangan
n Kejayaan bergantung kpd perancangan yg rapi.
n Komponen persediaan;- tarikh/masa/mata pelajaran/kelas/bil pelajar dan tajuk
n Kemahiran:-nombor kemahiarn /isinya
n Pengetahuan sedia ada
n Objektif pelajaran (kognitif/psikomotor/afektif)
n Sumber P&P
n Penerapan Nilai murni
n Penggabungjalinan kemahiran
Komponen Penyampian
n Set induk si
n Perkembangan- langkah pengajaran.
n Strategi pengajaran
Langkah pengajaran makro
n Set Induksi
n Perkembangan
n penutup